یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

شهرکتاب‌های شیک و پیک باشد یا فروشگاه‌های ردیف‌شده در خیابان انقلاب یا حتی مغازه‌های کتابفروشی محلی که تا سقف تویش کتاب چیده شده، فرقی نمی‌کند؛ اگر جایی برای خرید کتاب تخفیف درست و حسابی ندهد، به درد خیلی‌ها نمی‌خورد.

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین: شهرکتاب‌های شیک و پیک باشد یا فروشگاه‌های ردیف‌شده در خیابان انقلاب یا حتی مغازه‌های کتابفروشی محلی که تا سقف تویش کتاب چیده شده، فرقی نمی‌کند؛ اگر جایی برای خرید کتاب تخفیف درست و حسابی ندهد، به درد خیلی‌ها نمی‌خورد. قیمت این نسخه‌های کاغذی آنقدر بالا رفته که خریدکردن از هرکدام از این فروشگاه‌ها را سخت کرده است. آنهایی هم که تمرکزشان بالاتر است و سراغ نسخه‌های الکترونیکی و صوتی می‌روند می‌دانند که برای خواندن کتاب توی صفحه گوشی یا روی مانیتور هم باید پول زیادی پرداخت کرد.

همه اینها باعث شده که برخی از فروشندگان، کتاب‌هایشان را با مبالغ پایین‌تری اجاره بدهند. مثلا قیمت خرید نسخه چاپی و نسخه الکترونیکی یک کتاب حدود ۶۰هزار تومان است که قیمت اجاره این کتاب برای ۳۰روز می‌شود ۱۴هزار تومان و برای ۳روز تنها ۵هزار تومان! یا قیمت یک کتاب زبان ۴۲۰هزار تومان است که با تخفیف، ۲۳۱هزار تومان به فروش می‌رسد، اما شما می‌توانید تنها با ۲۹هزار تومان، ۳ روز این کتاب را دراختیار داشته باشید. البته این را هم بگوییم که اگر کتابی را برای مدت طولانی‌تر بخواهید، باید اجاره بیشتری بدهید.

بی‌شک این امکان خیلی خوبی به‌ویژه برای دانشجویان و دانش‌آموزانی است که مجبورند کتاب‌هایشان را با هزینه بسیار بالایی خریداری کنند، چون منابع دانشگاهی اکثرا بیش از یک‌ترم استفاده نمی‌شوند و از آنجا که قیمت‌های بالایی دارند، دانشجویان را با مشکل مواجه می‌کنند. اگر اجاره کتاب برای منابع دانشگاهی جا بیفتد و بیشتر منابع را نیز شامل شود، کار دانشجویان هم راحت‌تر می‌شود. کسانی که علاقه وافری به کتاب دارند و یک‌تنه سرانه مطالعه را بالا می‌برند هم با این امکان می‌توانند کتاب بیشتری بخوانند و پول کمتری خرج کنند.

به غیر از همه اینها، اجاره کتاب باعث می‌شود که از کاغذ کمتری استفاده کنید و به این صورت کمی هم به محیط‌زیست کمک کرده باشید. ضمن اینکه یک کتاب را چندین نفر می‌توانند بخوانند و همین باعث قطع کمتر درختان می‌شود، از طرف دیگر شما یک کتاب را شاید بیشتر از یک‌بار نخوانید و خرید آن برایتان ضرورتی نداشته باشد.

کد خبر 790527

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha